Ηπειρώτικη λαδόπιτα ή σάμαλι;

Καλημέρα σας!! Παρασκευή σήμερα και ώρα για γλυκάκι!
Η πρώτη επαφή; Με μια συνταγή για σάμαλι του Α.Πετρετζίκη. Η δεύτερη; Με μια ηπειρώτικη συνταγή για λαδόπιτα σιροπιασμένη. Τα υλικά ίδια... οι αναλογίες αντίστροφες... οι φωτογραφίες προκλητικές και ο νους να ταξιδεύει ακόμη στην καλοκαιρινή Ξάνθη, σε ένα μικρό παραδοσιακό μαγαζάκι με διάφορα σιροπιαστά και κρέμες που το τιμάμε κάθε χρόνο όταν περνάμε από κει! Κάθε χρόνο, λοιπόν, η στάση αυτή είναι απαραίτητη για μικρούς και μεγάλους! Καθόμαστε και με την πρώτη κουταλιά... μμμμμ!! Η ίδια, γνωστή, απλοϊκή αλλά και τόσο νόστιμη γεύση!! Με το σιρόπι, ελαφρά δεμένο, τόσο όσο χρειάζεται για να ρέει δίπλα στο γλυκό αλλά και στον ουρανίσκο, χωρίς τη γλυκόζη για να ... γίνει παχύρρευστο, με ένα ελαφρύ άρωμα βανίλιας αν και όχι βανίλιας Μαδαγασκάρης, χωρίς να αποπνέει πολυτέλεια ...απλά παράδοση, γιαγιά, άλλες εποχές που οι άνθρωποι απολάμβαναν τη γλυκιά γεύση του χωρίς να έχουν συνηθίσει τις επιπλέον "φιοριτούρες" αλλά ούτε και τις πολύπλοκες τεχνικές της παρασκευής ενός γλυκού!
Επιστρέφοντας όμως στο γλυκάκι μας πρέπει να ομολογήσω ότι το συγκεκριμένο, είτε το λέμε σάμαλι, είτε ρεβανί, είτε λαδόπιτα... είναι από τα γλυκά που αγαπώ και που δύσκολα τους αντιστέκομαι. Γλυκό comfort, λοιπόν, γι αυτό το Σαββατοκύριακο που θυμίζουν γιαγιά, μαμά και παιδική ηλικία.  Γλυκά παραδοσιακά και τόσο διαχρονικά!! 
Η συνταγή "πειράχτηκε", το χοντρό σιμιγδάλι έκανε την εμφάνισή του και μια σιροπιασμένη σιμιγδαλόπιτα εμφανίστηκε μέσα στο ταψί! Η μισή πήγε δωράκι σε αγαπημένους και η άλλη μισή ...εξαφανίστηκε ως δια μαγείας!
Σας προτείνω, λοιπόν, χωρίς κανέναν ενδοιασμό αυτό το γλυκάκι για το Κυριακάτικο τραπέζι και σας λέω ένα μόνον... είτε το απολαύσετε ελαφρώς χλιαρό είτε το απολαύσετε κρύο από το ψυγείο... ένα είναι σίγουρο... θα το λατρέψετε! Πάμε να σας πω τη συνταγή;;;
ΥΛΙΚΑ για ταψί με διάμετρο 28-30 εκ.
400 γρ. σιμιγδάλι ψιλό
100 γρ. σιμιγδάλι χοντρό (ή 500 γρ. μόνον σιμιγδάλι ψιλό)
75 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
100 γρ. αμύγδαλο ασπρισμένο πολτοποιημένο (σκόνη)
180 ml νερό
80 γρ. μαργαρίνη λιωμένη σε θερμοκρασία δωματίου (ή βούτυρο)
120 ml αραβοσιτέλαιο (ηλιέλαιο ή ελαφρύ ελαιόλαδο)
4 κ.σ. ζάχαρη
2 φακελάκια φυσική βανίλια Vahiné
1 κ.γλ. μπέικιν πάουντερ
1 φακελάκι ξηρή μαγιά
Λίγα αμύγδαλα φιλέ για το στόλισμα
Για το σιρόπι
500 ml νερό
800 γρ. ζάχαρη
3 κ.σ. μέλι
Μισό λεμόνι ακέρωτο ή ξεφλουδισμένο
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Σε ένα μπολ, αναμιγνύουμε το αλεύρι, τη ζάχαρη, το χοντρό και το λεπτό σιμιγδάλι (ή μόνον το λεπτό), τη βανίλια, το μπέικιν, τη μαγιά και τη σκόνη αμυγδάλου.
Σε άλλο μπολ, αναμιγνύουμε το βούτυρο με το αραβοσιτέλαιο και το νερό.
Ενώνουμε τα δύο μείγματα ρίχνοντας τα υγρά στα στερεά και ανακατεύουμε πολύ καλά για 3-4 λεπτά.
Γίνεται μια ζύμη σφιχτή και λαδερή που τη ζυμώνουμε για 1 λεπτό ακόμα με το χέρι.
Αλείφουμε με αραβοσιτέλαιο το ταψάκι μας και απλώνουμε μέσα τη ζύμη.
Δεν πειράζει αν η ζύμη μας φτάνει μόλις στα τοιχώματα (αναφέρομαι στο 30άρι ταψί).
Την στρώνουμε με το χέρι, φροντίζοντας να έχει το ίδιο πάχος παντού.
Πασπαλίζουμε το γλυκό μας με τα αμύγδαλα φιλέ και το χαράζουμε σε μακρόστενα ή τετράγωνα κομμάτια (φωτογραφία).
Ανάβουμε το φούρνο στους 35-40 βαθμούς (όπως κάνουμε για τα ψωμιά και τα τσουρέκια) και βάζουμε μέσα το ταψί μας.
Αφήνουμε το γλυκό για 40 λεπτά περίπου ή μέχρι να φουσκώσει λίγο (θα το καταλάβουμε γιατί θα ακουμπά καλά η ζύμη στα τοιχώματα και θα είναι λίγο πιο "χοντρό").
Βγάζουμε το ταψί από το φούρνο και δυναμώνουμε τη "φωτιά" για να προθερμάνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς Κελσίου.
Ψήνουμε το γλυκό μας για 35-45 λεπτά (ανάλογα πάντα με το φούρνο) ή μέχρι να δούμε να παίρνει ένα ωραίο καστανό (όχι πολύ ανοιχτό) χρώμα.
Ετοιμάζουμε το σιρόπι
Μόλις βάλουμε το γλυκό στο φούρνο, βάζουμε το νερό με τη ζάχαρη, το μέλι και το λεμόνι.
Αφήνουμε το σιρόπι σε σιγανή προς μέτρια φωτιά μέχρι να αρχίσει να κοχλάζει.
Από τη στιγμή που θα αρχίσει να κοχλάζει το βράζουμε για 2-3 λεπτά και το αποσύρουμε από την εστία της κουζίνας.
Σιροπιάζουμε το γλυκό με τα 2/3 του σιροπιού μόλις ψηθεί και το αφήνουμε μέχρι να απορροφήσει το σιρόπι του και να "πιάσει" θερμοκρασία δωματίου.
TIPS
* Εάν δεν βάλουμε το γλυκό στο φούρνο, χρειάζεται γύρω στα 90 λεπτά για να φουσκώσει.
* Εάν  θέλουμε, μπορούμε να αντικαταστήσουμε τη βανίλια με 1 κ.γλ. μαστίχα.
Σας εύχομαι ένα ολόγλυκο Σαββατοκύριακο!

31 σχόλια:

  1. Καλημερα!
    Δεν θυμαμαι απο πότε έχω να φάω σάμαλι.

    Καλό Σαββατοκύριακο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δοκίμασε αυτό κι αν θέλεις πρόσθεσε και μαστίχα... θα ενθουσιαστείς!
      :)

      Διαγραφή
  2. Το αγαπημένο γλυκό της αδερφής μου είναι το σάμαλι! Από μικρή της άρεσε και έπαιρνε πάντα ένα κομματάκι από το φούρνο της γειτονιάς μας όταν περνούσαμε από μπροστά. Θα της το φτιάξω με τη δική σου εκδοχή και είμαι σίγουρη ότι θα ενθουσιαστεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το φτιάξεις Αμαλία μου και είναι σίγουρο ότι θα της αρέσει. Αν θέλεις, μάλιστα, αντικατέστησε τη βανίλια με μαστίχα!
      :)

      Διαγραφή
  3. Τί μάς κάνεις πρωινιάτικα μέ τά γλυκάκια σου καί τίς θαυμάσιες φωτογραφίες σου ,Κική μου!
    Πόσο καιρό έχω νά φάω σάμαλι!!Αγαπημένο γλυκό από τά παιδικά μου χρόνια!!!Θά τό δοκιμάσω!!Καλό Σ/Κ!!Φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να σου στείλω Δήμητρα;;;;;; Αξίζει κι αν το θέλεις με μαστίχα μπορείς να αντικαταστήσεις τη βανίλια με μαστίχα!

      Διαγραφή
  4. Παλαιότερα πίστευα ότι μόνο στη σοκολάτα και στις δημιουργίες της άξιζαν τα στέφανα δόξας....
    Κατόπιν συνθηκολόγησα με τις υπόλοιπες γλυκές δημιουργίες,για να καταλήξω να εκτιμώ πλέον κάθε τι που προσφέρει γευστική ´χαρά στον ουρανίσκο .
    Το σάμαλι,αυτό το ταπεινό σε υλικά γλυκό,αλλά τόσο πλούσιο σε νοστιμιά,ανήκει πλέον στην κατηγορία των πολυαγαπημένων μου γλυκισμάτων.
    Αυτό που ενίσχυσε ακόμα περισσότερο την αγάπη μου για την συγκεκριμένη λιχουδιά,είναι η απερίγραπτη εικόνα των καλό ψημένων ,γυαλιστερών κομματιών της αριστοτεχνίας σου Κική μου!Καραμελωμένα,ζουμερά ,με τα αμύγδαλα να διακοσμούν την λεία του επιφάνεια,απλή και μεστή γεύση ολοκλήρωσης ενός φιλικού γεύματος.
    Αν και για να είμαι απόλυτα ειλικρινής....εκείνα τα ψίχουλα που ξεμένουν στο ταψί,μετά το κόψιμο του γλυκού,είναι αυτα που συνήθως προτιμώ!
    Φιλάκια πολλά,πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκείνα τα ψίχουλα είναι και η πιο καταπληκτική νοστιμιά Φωτεινή μου... που τα τρώω πάντα με κουτάλι της σούπας και με τρελλαίνουν!!!! :)
      Προσωπικά, πάντα μου άρεσαν αυτού του τύπου τα γλυκά! Όσο για τη σοκολάτα έχει τη θέση της στην καρδιά μου αλλά ισότιμα με τα άλλα γλυκά!
      Ευχαριστώ για το υπέροχα γραμμένο σου σχόλιο!!!
      Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  5. Το ρεβανι ειναι το πρωτο γλυκο που εφτιαξα μονη μου ως παιδι(φυσικα με τη μαμα διπλα),μαλιστα μ ου αρεσε τοσο πολυ η ολη διαδικασια που ανα 10 μερες τρωγαμε οικογενιακως ρεβανι!!!
    Το σημερινο σου γλυκακι κικη ειναι κλασικη αξια!!!!!
    φιλια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα ένα τόσο μαμαδίστικο γλυκό είναι επόμενο να το φτιάξεις από μικρή!!! Χαχαχα σε καταλαβαίνω απόλυτα ...έχω περάσει κι εγώ παρόμοιες φάσεις ...αν και σε μεγαλύτερη ηλικία!!
      Φιλιά!!

      Διαγραφή
  6. Καλημερα Κικιτσα μου!! Ποσο μου αρεσουν τα γλυκακια με σιμιγδαλι! Ακομα κ μια απλη κρεμουλα! Ειναι αγχολυτικα νομιζω κ θυμιζουν γιαγια! Κ περισσοτερο προτιμω τις γωνιες! Παντα η γιαγια μου φυλαγε 2/3 γωνιες κρυφα πριν πεσει ο 'λοχος' κ εξαφανισει το ταψι με τη ριβανι! Πολυ ωραιο το γλυκακι σου! Να εισαι καλα που με εκανες να θυμηθω κ να μυρισω το παρελθον!
    Σε φιλω πολυ πολυ πολυ! Ευη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχχχχ Ευούλα μου κι εγώ τα λατρεύω αυτά τα μαμαδίστικα και γιαγιαδίστικα γλυκά κάποιας άλλης εποχής!! Σε ταξιδεύουν κατευθείαν στην κουζίνα κι από κει στην αγκαλιά της γιαγιάς! Κι εσένα σου φύλαγε κομμάτια έεεεε... αχ αυτές οι γιαγιάδες... έχουν ανεκτίμητη αξία!!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  7. Τι καλοφτιαγμένο γλύκισμα!
    Θα το φτιάξω Βασιλική και, όπως εσύ, το μισό το έχω ήδη τάξει...

    Καλό Σ/Κ!
    Ζ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το φτιάξεις Ζαμπία μου και θα σου αρέσει!! Ναι εγώ το έδωσα το μισό και χθές το ξανάφτιαξα και πάλι έδωσα το μισό!! :))
      Φιλιά και καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  8. Τι ωραίο γλυκό είναι αυτό; Σάμαλι θα το έλεγα καλύτερα !!!
    Μου αρέσει πολύ !!!
    Όμορφη να είναι η μέρα σου !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ Αλέξανδρε, αλλά σάμαλι με βανίλια γιατί το σάμαλι συνήθως έχει μαστίχα!!!
      Να είσαι καλά και καλή εβδομάδα από αύριο!

      Διαγραφή
  9. το σάμαλι ειναι αγαπημενο γλυκό παιδικών χρόνων!!! τα υλικά μου διαφέρουν λίγο αλλα ειμαι σιγουρι οτι το δικο σου ειναι το ιδιο πεντανόστιμο!!! και μονο που βλέπω τις φωτο μου τρέχουν τα σάλια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γι αυτά τα μαμαδογιαγιαδίστικα γλυκά πάντα υπάρχουν άπειρες παραλλαγές αλλά όλες, λίγο πολύ, καταλήγουν σε μια άνευ ορίων νοστιμιά και γλύκα!!!

      Διαγραφή
  10. Καταπληκτικό γλυκό και εντελώς comfort και στα μάτια και στη γεύση, Κική μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αναμφίβολα κλασική αξία, καθώς συμφωνούν και όλοι οι προλαλήσαντες!
    Πολύ νόστιμο Κικί βλέπω να το φτιάχνω σύντομα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να το φτιάξεις και είμαι σίγουρη ότι θα σου αρέσει! Αν, μάλιστα, αντικαταστήσεις τη βανίλια με μαστίχα τότε θα έχεις ένα αυθεντικό σάμαλι!

      Διαγραφή
  12. Ανάρπαστο και διαχρονικό γλυκό!
    Καλό Σαββατοκύριακο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Λαδόπιτα εφαγα Λευκαδίτικη, πολύ διαφορετικη!
    Καλό μας ξημέρωμα!
    Φιλιά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω πάει 3-4 φορές στη Λευκάδα αλλά δεν έφαγα λαδόπιτα! Την επόμενη φορά θα τη δοκιμάσω Αριάδνη! Πάντως κι αυτή είναι νόστιμη!

      Διαγραφή
  14. Θα προτείνατε για νηστήσιμη εκδοχή για λιπαρή ουσία,λάδι ή καλαμποκέλαιο,αντί των 80 γρμ μαργαρίνης ή βουτύρου.Με ενδιαφέρει πολύ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν και δεν το έχω δοκιμάσει νομίζω πώς δεν θα υπάρχει θέμα να αντικαταστήσετε τη μαργαρίνη (που κι αυτή είναι νηστίσιμη αρκεί να είναι χωρίς βούτυρο) με κάποιο είδος λαδιού.
      Πάντως κι έτσι είναι νηστίσιμη, εκτός αν χρησιμοποιήσετε μαργαρίνη με βούτυρο ή σκέτο βούτυρο!

      Διαγραφή
  15. Τι δεν θα έδινα για ένα κομματάκι, τέτοια ώρα Κική μου!!!

    Αλλά κρατιέμαι και πρέπει να δείξω χαρακτήρα, καθώς έχω κάτι εκκρεμότητες για τις επόμενες 2-3 μέρες.

    Εξαιρετικό και γεια στα χέρια σου.

    Καλό βράδυ και μια πολύ καλή εβδομάδα εύχομαι (καθώς πλησιάζουμε και στην τελική ευθεία για την έναρξη της σχολικής χρονιάς).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη σας είναι πολύτιμη!